Gå til hovedindhold

Undgå at blive snydt på nettet: Højtider er også en fest for de kriminelle

89 · Topfoto

Det er ikke kun forbrugerne, der forbereder sig til højtiderne med tilbudsjagt på nettet. Det gør svindlere også. Hvad du skal holde øje med, og hvad du skal gøre, hvis du bliver snydt, kan du blive klogere på her.

Det er ikke kun forbrugerne og detailhandelen, der har en fest, når der er gode tilbud at hente på nettet. Hackere, svindlere og cyberkriminelle har nemlig opdaget, at betalingskortet sidder ekstra løst i lommerne hos danskerne, når de endeløse tilbud tikker ind i indbakken. Vi har samlet et overblik over de vigtigste ting, du skal være opmærksom på, før du klikker gode tilbud hjem fra nettet her.

4 tips: Det skal du holde øje med

Når du går på tilbudsjagt på nettet, skal du tage de kritiske briller på og ikke lade begejstringen løbe af med dig. Vi anbefaler, at du holder øje med om hjemmesiden er e-mærket. E-mærket er nemlig en ordning, der er lavet med henblik på at gøre online handel mere sikker for dig som forbruger. Ser du e-mærket på en webshop, betyder det, at webshoppen lever op til mærkets krav om retningslinjer og regler, hvorfor du på disse webshops med ro i maven kan købe dine varer. 

E-mærket finder du typisk nederst på webshoppen. Er mærket ikke til at finde, kan du her undersøge om webshoppen er e-mærket.

Hos e-mærket anbefaler de, at du som forbruger skal holde øje med følgende, før du klikker gode tilbud hjem på nettet:

  1. 'Om os'-siden:
    Lyder den amatøragtig, eller mangler den helt?

  2. Ekstremt billige mærkevarer:
    Er det simpelthen for godt til at være sandt?

  3. Sprogfejl:
    Mange fupbutikker bruger maskinoversættelser, og det kan ses

  4. Webadressen: 
    Underlige webadresser, der ikke stemmer overens med de varer, der tilbydes

 Kan du nikke genkendende til et eller flere af ovenstående punkter, bør du være ekstra varsom, når du bestiller din vare. Vi anbefaler, at du køber dine produkter hos en anden webshop. 

Typer af snyd

Der findes flere typer af snyd, når du handler på nettet. Hvordan du skal forholde dig ved mistanke om snyd kommer derfor an på, hvad der er tale om: Har du fået franarret dine betalingsoplysninger? Eller har du bestilt en vare, som du ikke modtager - eller som måske er defekt?

Hvis du har fået franarret dine betalingsoplysninger

En specifik type af svindel går ud på at franarre dig betalingsoplysninger fra din bankkonto eller dit betalingskort. Det kan ske gennem falske e-mails eller falske hjemmesider, hvor du skal klikke og afgive dine betalingsoplysninger, som så bliver opsnappet og misbrugt – det kaldes også for 'phishing'.

Op til højtider kan cyberkriminelle oprette falske webbutikker eller udsende falske mails forklædt som gode tilbud. Hvis de tilbud er for gode til at være sande, er det en god idé at holde fingrene væk. Vær kritisk!

Hvis varerne ikke leveres som lovet

En anden type af svindel er mere kompleks, for her er der konkrete varer involveret. Du bestiller en vare i god tro, og så er der flere scenarier: Du får måske aldrig din vare, din vare bliver urimeligt forsinket, eller også modtager du en defekt eller helt forkert vare. Her kan der både være tale om svindel og om butikker med tvivlsom service. På trods af at du rent faktisk modtager din varer, kan det altså stadig betragtes som svindel.

Du er blevet snydt: Det skal du gøre

Er uheldet ude, og du er blevet offer for en fupbutik, er der flere ting, du kan gøre. Det afhænger blot af, hvilken af de ovenstående typer af snyd, du er blevet udsat for.

  • Har du afgivet dine betalingsoplysninger, efter at have modtaget tvivlsomme mails eller lignende, skal du hurtigt muligt kontakte din bank, så du kan få stoppet misbrugen af dine kort og konti.
  • Har du bestilt varer, men ikke modtaget dem, skal du kontakte webbutikken som det første. Kan du ikke komme igennem, og har du mistanke om svindel, skal du tage fat i din bank, som kan forfølge sagen.
  • Har du bestilt varer, men modtaget forkerte eller defekte varer, skal du også her kontakte webbutikken som det første. Du har 14 dages fortrydelsesret ved onlinekøb og 2 års reklamationsret.

Har du som kunde i Spar Nord været udsat for svindel på nettet, kan du altid lave en indsigelse.

 

Publiceret d.
29. november 2023

Kan vi hjælpe med noget?

Kontakt os helt uforpligtende, så vender vi tilbage hurtigst muligt. Vi er her for at rådgive.