Sparnord.Dk · Undersider · ODD2

Derfor skal vi have et godt kendskab til vores kunder

Som pengeinstitut er vi forpligtet til at kende vores privat- og erhvervskunder og til at vide, hvordan de forventer at bruge os som bank. Både når du er ny kunde i Spar Nord, men også som eksisterende kunde kan du blive bedt om at indlevere legitimation eller svare på spørgsmål om dig selv og din økonomi. Det er vigtigt, når vi skal rådgive dig. Men det sikrer også, at de oplysninger, vi har pligt til at indberette om dig, er korrekte.

Derfor spørger vi om ID

I Spar Nord mener vi, at vi som bank har et betydeligt medansvar for at bidrage aktivt til indsatsen mod hvidvask, terrorfinansiering og anden økonomisk kriminalitet. Derfor gør vi alt, hvad vi kan, for at overholde den gældende lovgivning, der blandt andet forpligter os til at have et godt kendskab til alle vores kunder og deres forventede forretningsomfang med banken. Vi skal blandt andet kunne dokumentere vores kunders identitet, og vi skal kunne afklare, om vores kunder er skattemæssigt hjemhørende i andre lande end Danmark, så vi kan indberette oplysningerne til SKAT – det gælder både erhvervs- og privatkunder. 

Klik her for at se en pjece, som vores brancheorganisation Finans Danmark har lavet om emnet, og læs om de ofte stillede spørgsmål om hvidvask på Finanstilsynets hjemmeside.

Sådan legitimerer du dig - som privatkunde

Ifølge hvidvaskloven er vi forpligtet til at indhente identitetsoplysninger om alle vores kunder.

I langt de fleste tilfælde identificerer du dig når du igangsætter legitimationsproceduren via dit MitID. Herefter dokumenterer vi din adresse via et opslag på CPR registret.

I enkelte tilfælde kan du ikke legitimere dig via MitID, og/eller vi modtager ikke din adresse via  opslaget på CPR registret.

I så fald skal vi bruge:

  • Et foto af dit gule sundhedskort med din nuværende adresse
  • Et foto af billedsiden i dit gyldige pas, så dit navn, billede og CPR-nummer er synligt (har du ikke et gyldigt pas, skal du tage et foto af dit kørekort)

Læs mere om hvidvaskloven på retsinformation.dk

Det skal du svare på, hvis du er privatkunde

Som en del af legitimationsproceduren skal alle kunder – nye og i nogle situationer også bestående kunder – udfylde en såkaldt egenerklæring. Den indeholder en håndfuld spørgsmål om dig og dit skattemæssige hjemhør. Vi har brug for at vide:

  • Hvor du er statsborger
  • Hvor du er skattemæssigt hjemhørende
  • Hvor du er født – uanset om du er dansk, og uanset hvor gammel du er
  • Hvis du er skattemæssigt hjemhørende i udlandet, beder vi også om dit skatteidentifikationsnummer i det pågældende land (TIN-nr.). I Danmark svarer det til CPR-nummeret for private.

Læs mere om FATCA/CRS-reglerne her.

Derfor spørger vi ind til 'forretningsomfang'

Uanset om du er privat- eller erhvervskunde, og uanset om du bare har en enkelt konto, eller om du har alle dine bankforretninger hos os, så er vi forpligtede til at reagere, hvis der sker markante ændringer i måden, du eller din virksomhed bruger os på som bank. Derfor har vi brug for at vide, hvordan du forventer at bruge os, så vi har mulighed for at spotte, hvis der sker noget uventet på dine konti. 

Vi har blandt andet brug for at vide forventningerne til:

  • Indbetalinger hver måned
  • Kontante udbetalinger og indbetalinger
  • Overførsler til og fra udlandet
Sparnord.Dk · Undersider · ODD

3 gode råd til at beskytte dig mod svindel

Selvom vi kan bede dig om at dokumentere din identitet, er der visse oplysninger, vi som bank aldrig vil bede dig om at udlevere, fx dine adgangskoder og dit NemID/MitID. Her har vi samlet tre gode råd til, hvad du selv kan gøre for at beskytte dig mod svindel. 

  1. Udlevér aldrig dine koder, herunder NemID/MitID
  2. Vær kritisk over for henvendelser, der virker truende, appellerende eller kræver øjeblikkelig handling i form af eksempelvis betaling
  3. Indgår der links i henvendelsen, er det en god idé først at holde musen hen over linket for at se, hvor linket i virkeligheden leder hen.

Har du ikke afgivet dine oplysninger? 

Hvis vi mangler oplysninger eller dokumenter på dig eller din virksomhed, så hører du fra os. Det sker enten via netbank, mail eller SMS. Oplysninger og eventuelle dokumenter kan sikkert videregives på Mit Spar Nord.

Kontakt os, hvis du er i tvivl

Oftest stillede spørgsmål

    Hvorfor kræver Spar Nord at se mit ID?  
    arrow-right
    Hvorfor bliver jeg bedt om at sende gyldig legitimation igen, når jeg har gjort det én gang før?
    arrow-right
    Hvorfor skal Spar Nord vide, om jeg er skattemæssigt hjemhørende i andre lande?
    arrow-right
    Hvorfor skal jeg svare på så mange spørgsmål om min økonomi?
    arrow-right
    Jeg har fået et link fra jer. Er det okay at trykke på det?
    arrow-right
    Holder I øje med, hvad jeg bruger mine penge til?
    arrow-right

Brug for rådgivning?