3. april 2020
Køge Bugt

Vi er her stadig – bare mere digitalt end før

Trods lukkede afdelinger og flere medarbejdere sendt hjem, så er vi stadig lige så aktive som før – bare i en mere digital version af hensyn til dig og vores medarbejdere.

Køge Bugt Vi Er Her Stadig 1200X478

Vores hverdag er blevet vendt godt og grundigt på hovedet, og mens flertallet af danskerne er sendt hjem for at bekæmpe coronavirussen fra egen matrikel, så er det ikke ensbetydende med, at aktivitetsniveauet er faldet – nærmere tværtimod. For i disse uger jonglerer mange med rollen som forælder, underviser og medarbejder, hvor alle sejl er sat ind for at skabe de bedste forudsætninger for at få store og små gennem hverdagen og med mest muligt mod på morgendagen.

Der er også dem, som fortsat bevæger sig udenfor hjemmets rammer for at holde samfundet i gang – og fordi udførelsen af deres arbejde påkræver, at de møder fysisk op på deres arbejdsplads. De skal pludselig vænne sig til at skulle indordne sig en hverdag med langt flere retningslinjer og forholdsregler, så de ikke bliver udsat for unødig smittefare. Særligt sundhedssektoren og andre dele af det offentlige samt fødevarebutikkerne er blandt de områder, hvor medarbejderne indtager en nøglerolle for at holde hjulene i gang.

Også landets banker er blandt dem, der holder åbent, så danskerne fortsat kan få hjælp og rådgivning til deres økonomi. For regninger skal stadig betales og beslutninger for fremtiden stadig træffes. I Spar Nord Køge Bugt har medarbejderne taget godt imod forandringen, selvom den er lang fra den kundevendte hverdag, de er vant til, og de får det bedste ud af situationen, fortæller direktør Jesper Køster:

- Perioden har bare bekræftet mig i, at vi har et stærkt hold, der virkelig står sammen, når det gælder. Masser af tolerance og overskud – og forståelse for, at vi er i en ”efter omstændighederne heldig branche, hvor vi kan hurtigt kan omstille en stor del af vores arbejde til at foregå hjemmefra, siger han og fortsætter:

- På under et døgn var der lagt en plan for arbejdsdelingen i banken. I forvejen arbejder vi meget i teams – og alle har derfor været meget fleksible og forandringsparate. Samtidig har vi nogle virkelig søde kunder, der er meget forstående, og som fortsat har mod på at lave forretninger med os, ligesom vi er i fuld gang med at hjælpe de kunder, som lige nu har behov for ekstra fleksibilitet og likviditet.

Han fremhæver, hvordan arbejdsforholdene også har dannet grundlag for nogle mere fleksible og effektive strukturer i hverdagen, som både gavner medarbejderen og kunden. Blandt andet har det stigende antal video- og telefonmøder vist sig at være en rigtig god mødeform for mange, da kunderne dermed ikke skal afsætte mere tid end nødvendigt for at møde op i banken, ligesom de kan have børnene hjemme og mad på komfuret samtidig.

Det kan privatrådgiver Maria Bøhm Reinhardt også bekræfte:

- Bortset fra lejetøjet alle vegne og den konstante MGP-karaokesang i baggrunden, har det egentlig været let at omstille sig til hjemmearbejdet. Jeg får snakket med en masse kunder, hvor vi får vendt deres økonomiske situation, og hvordan den nærmeste fremtid ser ud for dem. Og indtil nu har alle udvist stor forståelse for baggrundsmusikken, siger hun med et smil og fortsætter: Og det gør os jo bare endnu mere personlige, idet vi alle er i samme båd.

Indtil nu er oplevelsen derfor, at der er rigtig mange gode ting at tage med fra de noget anderledes arbejdsforhold, hvor både kunder og kolleger har været positivt stemt, selvom tingene er blevet gjort på en lidt anden måde end normalt. Der skal dog heller ikke være tvivl om, at de er flere i banken, der glæder sig til at få deres normale hverdag igen. For nok er kvalitetstid med familien for nogen en mangelvare, men efter snart tre uger begynder man også at savne sin voksen- og alenetid, som Maria Bøhm Reinhardt udtrykker det med et smil.

For medarbejderne har det også givet anledning til at reflektere over vigtigheden i at omgive sig med gode kolleger og det sociale samvær i hverdagen, men det har de i Køge Bugt fundet en rigtig god løsning på.

- Jeg savner allermest at kigge mine kollegaer i øjnene og give dem et velfortjent klap på skulderen. Det er til gengæld helt fantastisk at opleve, hvordan alle byder ind og hjælper på kryds og tværs. Vi snakker dagligt sammen på den ene eller anden måde, ligesom det er helt uvurderligt at kunne vågne op til en morgenlevering fra chefen til vores virtuelle fredagsbar, så vi også kan huske at gøre plads til de mere uformelle snakke og det sociale i de her tider, fortæller Maria Bøhm Reinhardt.

Jesper Køster tilslutter sig Maria:

- Det er en hård og udfordrende periode for alle, fordi vores hverdag bliver vendt på hovedet, men det er også en periode, hvor der er gode muligheder for at gøre en stor forskel for hinanden – for kunder og medarbejdere, og det kan jeg godt lide. At vi sammen kan gøre en forskel.