7. april 2020
Hobro

Vi er her stadig – bare mere digitalt end før

Trods lukkede afdelinger og flere medarbejdere sendt hjem, så er vi stadig lige så aktive som før – bare i en mere digital version af hensyn til dig og vores medarbejdere.

Mariager Vi Er Her Stadig 1200X478

Vores hverdag er blevet vendt godt og grundigt på hovedet, og mens flertallet af danskerne er sendt hjem for at bekæmpe coronavirussen fra egen matrikel, så er det ikke ensbetydende med, at aktivitetsniveauet er faldet – nærmere tværtimod. For i disse uger jonglerer mange med rollen som forælder, underviser og medarbejder, hvor alle sejl er sat ind for at skabe de bedste forudsætninger for at få store og små gennem hverdagen og med mest muligt mod på morgendagen.

Der er også dem, som fortsat bevæger sig udenfor hjemmets rammer for at holde samfundet i gang – og fordi udførelsen af deres arbejde påkræver, at de møder fysisk op på deres arbejdsplads. De skal pludselig vænne sig til at skulle indordne sig en hverdag med langt flere retningslinjer og forholdsregler, så de ikke bliver udsat for unødig smittefare. Særligt sundhedssektoren og andre dele af det offentlige samt fødevarebutikkerne er blandt de områder, hvor medarbejderne indtager en nøglerolle for at holde hjulene i gang.

Også landets banker er blandt dem, der holder åbent, så danskerne fortsat kan få hjælp og rådgivning til deres økonomi. For regninger skal stadig betales og beslutninger for fremtiden stadig træffes. I Spar Nord Hobro har medarbejderne taget godt imod forandringen, selvom den er lang fra den kundevendte hverdag, de er vant til, og de får det bedste ud af situationen, fortæller direktør Frank Kristensen:

- Omkring halvdelen af medarbejderne i Hobro arbejder hjemmefra, og det er på rekordtid lykkedes at få disse medarbejdere koblet op på systemerne. I den ordning har vi forsøgt at tage hensyn til, at medarbejdere med mindre børn i videst mulig omfang kan arbejde hjemmefra. De resterende kolleger er placeret i god sikkerhedsafstand og på forskellige kontorer, så vi mindsker smitterisikoen mest muligt.

Han fremhæver, hvordan arbejdsforholdene også har dannet grundlag for nogle mere fleksible og effektive strukturer i hverdagen, som både gavner medarbejderen og kunden. Blandt andet har det stigende antal video- og telefonmøder vist sig at være en rigtig god mødeform for mange, da kunderne dermed ikke skal afsætte mere tid end nødvendigt for at møde op i banken, ligesom de kan have børnene hjemme og mad på komfuret samtidig.

For medarbejderne har det også givet anledning til at reflektere over vigtigheden i at omgive sig med gode kolleger og det sociale samvær i hverdagen, men det har de i Hobro fundet en gode løsninger på.

- Udover at være i daglig kontakt med de hjemmearbejdende kolleger, så har vi her op til påske arrangeret en virtuel ”påskeskål”, så vi sammen kan sende hinanden på god påskeferie. Der er dog ingen tvivl om, at vi glæder os til, at der igen bliver normale tilstande, så vi igen kan mødes og arbejde sammen i vores vante rammer i banken. Det kan bare noget, fortæller souschef for privat Pelle Dahl Larsen.