16. april 2020
Slagelse

Vi er her stadig – bare mere digitalt end før

Trods lukkede døre og flere medarbejdere sendt hjem, så er vi stadig lige så aktive som før – bare i en mere digital version af hensyn til dig og vores medarbejdere.

Slagelse Nyhedsrum3

Vores hverdag er blevet vendt godt og grundigt på hovedet, og mens flertallet af danskerne er sendt hjem for at bekæmpe coronavirussen fra egen matrikel, så er det ikke ensbetydende med, at aktivitetsniveauet er faldet – nærmere tværtimod. For i disse uger jonglerer mange med rollen som forælder, underviser og medarbejder, hvor alle sejl er sat ind for at skabe de bedste forudsætninger for at få store og små gennem hverdagen og med mest muligt mod på morgendagen.

Der er også dem, som fortsat bevæger sig udenfor hjemmets rammer for at holde samfundet i gang – og fordi udførelsen af deres arbejde påkræver, at de møder fysisk op på deres arbejdsplads. De skal pludselig vænne sig til at skulle indordne sig en hverdag med langt flere retningslinjer og forholdsregler, så de ikke bliver udsat for unødig smittefare. Særligt sundhedssektoren og andre dele af det offentlige samt fødevarebutikkerne er blandt de områder, hvor medarbejderne indtager en nøglerolle for at holde hjulene i gang.

Også landets banker er blandt dem, der holder åbent, så danskerne fortsat kan få hjælp og rådgivning til deres økonomi. For regninger skal stadig betales og beslutninger for fremtiden stadig træffes. I Spar Nord Slagelse har medarbejderne taget godt imod forandringen, selvom den er lang fra den kundevendte hverdag de er vant til, men vi får det bedste ud af situationen, fortæller direktør Michael Bach Rasmussen:

-Vi fik hurtigt ændret vores daglige struktur i banken og fik telefonerne omstillet til rådgivers mobiltelefon, så kunderne fortsat kunne komme i kontakt med os. Samtidig har vi forsøgt at være mere proaktive overfor vores erhvervskunderne, da vi ved, at mange af dem lige nu står i en vanskelige situation, og vi vil derfor gerne sikre os, at de er klædt på til at handle på baggrund af den. I denne her tid har mange virksomheder nemlig behov for ekstra fleksibilitet og ikke mindst likviditet, og det er vi i fuld gang med at hjælpe dem med, siger han og fortsætter:

- Samtidig rammer den aktuelle situation også nogle af vores privatkunder, og her skal vi selvfølgelig også sikre os, at de kommer bedst ud på den anden side ved at hjælpe dem økonomisk.

Han fremhæver, hvordan arbejdsforholdene også har dannet grundlag for nogle mere fleksible og effektive strukturer i hverdagen, som både gavner medarbejderen og kunden. Blandt andet har de færre fysiske møder og det stigende antal video- og telefonmøder vist sig at være en rigtig god mødeform for mange, da kunderne dermed ikke skal afsætte mere tid end nødvendigt for at møde op i banken, ligesom de kan have børnene hjemme og mad på komfuret samtidig.

Det kan totalrådgiver Maria Thurø Møller skrive under på:

- Både min mand og jeg arbejder hjemme i de her dage sammen med vores børn, så vi deler arbejdstiden og børnepasningen mellem os i løbet af dagen og nogle gange aftenen med. På den måde kan vi få dagene til at hænge sammen og stadig få tid til at komme i bund med opgaverne, og det fungerer rigtig godt for os.

Indtil nu er oplevelsen derfor, at der er rigtig mange gode ting at tage med fra de noget anderledes arbejdsforhold, hvor både kunder og kolleger generelt har været positivt stemt, selvom hverdagen har været vendt lidt på hovedet.  Men det er også en periode, hvor der er gode muligheder for, at vi sammen kan gøre en forskel for hinanden, og det kan de godt lide i Spar Nord Slagelse.