Gå til hovedindhold
1. oktober 2019
Nykøbing Mors

Vær på vagt over for falske opkald

Flere danskere oplever i stigende grad svindel eller forsøg på samme, når de færdes på internettet, men også telefonopkald er blevet en metode til at få udleveret personlige oplysninger.

Kortbetalinger_privat.jpg

Trods øget opmærksomhed på at forebygge svindel, bliver svindlernes metoder mere og mere komplekse, og flere ender derfor med at falde i fælden – med store økonomiske konsekvenser til følge. Samtidig er der ingen grænser for svindlernes opfindsomhed, hvor både mails, sociale medier, sms’er og telefonopkald bliver brugt til at lokke personlige oplysninger ud af dig. Svindel i dag optræder altså i mange forskellige former, men deler alle samme formål: At få adgang til dine penge.

Selvom de fleste ved, at de ikke skal udlevere deres NemID-nøglekort til andre eller deres dankortoplysninger, så har svindlerne alligevel held med at få udleveret oplysningerne fra et stigende antal danskere. Eksempelvis ved at udgive sig for at være bankrådgiver og oplyse, at der har været mistænkelig adfærd på kontoen. Dette får mange til at udlevere NemID-koder for at løse problemet. Problemet er, at det ikke er bankrådgiveren i telefonen, men en svindler.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at uanset hvem svindleren påstår at være, må du aldrig give dine NemID-koder fra dig. En bankrådgiver vil på intet tidspunkt kræve at få udleveret koder. Hvis du alligevel bliver i tvivl om, hvorvidt opkaldet er reelt, kan du afslutte samtalen og efterfølgende selv ringe op til dit pengeinstitut.

Det samme problem gør sig gældende online. I den bedste tro vælger flere at besvare eller trykke på links i indbakken for at blive klogere på, hvad henvendelsen drejer sig om. Problemet er det samme – det er ikke banken, NETS eller en myndighed, men en svindler, der er på spil.

De seneste år er svindlen blevet væsentligt mere professionelt, hvilket gør det sværere for et stigende antal danskere at gennemskue. Det er vigtigt, at du altid forholder dig kritisk overfor uventede henvendelser, og om det giver mening, at du modtager en henvendelse fra personen på det givne tidspunkt. Dertil anbefales det, at du henvender dig telefonisk, hvis du har fået en skriftlig henvendelse fra en autoritet eller en offentlig myndighed som Nets, Microsoft Support eller Skat, som beder dig om at oplyse personlige oplysninger. Hvis der i den skriftlige henvendelse indgår links, er det en god idé først at holde musen over linket for at se, hvor linket i virkeligheden leder hen. Vær ligeledes sikker på, at vedhæftede filer i en mail er ægte før, du klikker på dem.

Afsluttende er et grundlæggende råd altid at undlade at udlevere personlige oplysninger via mail, sms eller telefon – samtidig opfordres der til, at du taler med sine nærmeste om det, da det kan være med til at sikre, at færre bliver udsat for svindel i fremtiden.

Af Arne Søndergaard, Spar Nord Nykøbing Mors