Gå til hovedindhold

Efter markante prisfald:
Den brugte elbil er blevet historisk attraktiv

Priserne på elbiler og særligt de brugte af slagsen er raslet ned gennem de seneste måneder, og Danmark har aktuelt de billigste brugte elbiler i Europa. Desuden peger en ny undersøgelse fra Bilbasen og Spar Nord på, at det økonomiske incitament til at vælge en brugt elbil fremfor en benzin- eller dieselbil aldrig har været større. 

Nyhedsrum · Elbiler · Nedfald I Priser

Overvejer du også, om tiden nu er inde til at vælge en elbil? Så er det værd at hæfte sig ved, at elbiler og særligt de brugte elbiler på blot få måder er blevet langt mere økonomisk attraktive.

Prisindekset for brugte elbiler i marts måned nåede ned på 84,9, mens det i september 2022 toppede i 118. Faktisk er det danske brugtbilsmarked for elbiler det billigste i Europa med priser, der ligger godt 4 procent under det europæiske gennemsnit. Det viser en undersøgelse, som Bilbasen og Spar Nord står bag.

Spar Nord og Bilbasen har ydermere sammenlignet totaløkonomien for køb af en brugt elbil og en brugt konventionel bil. Af den undersøgelse fremgår det, at elbiler i dag har en TCO (En udregning af en bils totalomkostninger som blandt andet medregner afskrivningsprofil, slid og finansiering red.), der 30 procent lavere end TCO’en for den gennemsnitlige solgte, brugte konventionelle bil. Det er den største forskel i elbilers favør nogensinde, og dermed er den brugte elbil nu historisk attraktiv.

- For blot seks måneder siden var forskellen 20 procent, så udviklingen går enormt stærkt for tiden særligt drevet af de afledte effekter af Teslas prisfald i starten af januar, og de efterfølgende prisnedsættelser på brugtbilmarkedet har gjort de brugte elbiler ekstraordinært billige. Udviklingen har påvirket priserne på brugte elbiler i Danmark i særligt høj grad, da vi i Danmark har et relativt højt udbud af brugte elbiler i forhold til vores befolkningsstørrelse og dermed efterspørgslen, siger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang.

De store prisfald kan også aflæses i interessen for brugte elbiler. I marts blev der således solgt hele 4.200 af slagen, hvilket var 44 procent flere end i februar måned.

 - Det viser, at når priserne falder nok, så vil det understøtte et øget forbrug. Det gælder selv i en situation, hvor mange holder lidt mere på pengene som følge af, at deres økonomi presses af de stigende leveomkostninger samt de stigende renter, der både har gjort det dyrere at finansiere en bil og gjort indhug i mange boligejeres rådighedsbeløb. Netop de mere usikre økonomiske forhold kan endda medvirke til at understøtte det øgede salg at brugte elbiler, da færre vil være tilbøjelige til at købe en spritny og dermed dyrere bil i dag sammenlignet med for bare 12 måneder siden, siger cheføkonom i Spar Nord, Jens Nyholm og fortsætter:

- Samtidig er der flere forhold, der øger incitamentet til at vælge elbiler. Det gælder de lavere elpriser set i forhold til priserne på benzin og diesel, den fortsatte udbredelse af ladestandere samt elbilernes hastige udvikling, som betyder, at der løbende bliver flere og mere attraktive modeller at vælge mellem – også på brugtvognsmarkedet.  

Fakta: Europamestre i billige brugte elbiler – prisindeks for de fem mest populære elbiler

  1. Danmark: 94,4
  2. Tyskland: 95,2*
  3. Sverige: 96,2
  4. Norge: 97,4
  5. Holland: 97,9

*Tilskudsordning (BAFA) ved 12 måneders ejerskab ikke medregnet

Fakta: TCO – Den brugte elbil er blevet mere attraktiv

Biltype

Oktober 2022

Marts 2023

Brugte elbiler

2.88 kr./km

2.61 kr./km

Brugte benzin- og dieselbiler

3.61 kr./km

3.65 kr./km

Forskel i procent

20 procent

28,5 procent

TCO står for Total Cost of Ownership og refererer til de samlede omkostninger ved at eje og vedligeholde en bil i løbet af dens levetid. TCO opgøres som pris per kørt kilometer fordelt på biltyper med forskellige drivmidler. TCO indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris: 14.76 kr., dieselpris: 13,88 kr., elpris: 1,44 kr./kWh før elafgiftsrefusion.)

Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte brugte biler i Danmark i henholdsvis 1. kvartal 2023 og 4. kvartal 2022.

Publiceret d.
28. april 2023