Beskyt dit kort: 7 råd til sikker onlinehandel

Onlinehandel gør det nemt, billigt og bekvemt at købe varer fra hele verden. Vi har derfor samlet 7 gode råd, så du trygt og sikkert kan handle på nettet.

Gettyimages 1160939955
1

Beskyt dit kort ved online handel

Både Visa, Mastercard, Visa/Dankort og Dankort har en sikkerhedsløsning, som gør nethandel mere sikker både for dig og forretningerne.

For Visa hedder løsningen "Visa Secure”, for Mastercard hedder løsningen ”Mastercard Identity Check” og for Dankort hedder løsningen ”Dankort Secured by Nets”. Den fælles betegnelse for sikkerhedsløsningerne er 3D-Secure.

Den nye forbedrede sikkerhedsløsning er trådt i kraft. Derfor vil du i højere grad opleve, at du skal tilføje en personlig kode sammen med den velkendte éngangskode fra sms eller bruge MitID for at godkende kortbetalinger på internettet.

Du har følgende muligheder for at godkende kortbetalinger på internettet:

  • MitID appen
  • Kombination af sms-kode og et personligt kodeord (kaldes OPT+ løsningen)
  • Mobilbetalingsløsninger, hvis webshoppen modtager disse.

OTP+ kræver en mobiltelefon, der kan modtage sms. Det er ikke et krav, at det er en smartphone.

Har en internetforretning ikke implementeret løsninger til stærk kundeautentifikation, vil banken som udgangspunkt skulle afvise transaktionen.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Spar Nord Kundeservice på 96 34 40 03.

Tilmeld dit kort

Visa Secure
Mastercard ID Check
Dankort Secured by Nets

Ændre/fjern tilmelding

Visa Secure
Mastercard ID Check
Dankort Secured by Nets

Særligt for unge mellem 13-15 år

Er dit barn mellem 13-15 år, er det muligt at få netbank med tilhørende MitID. Med MitID kan dit barn blive tilmeldt den nye 3D Secure sikkerhedsløsning på www.nets.eu/3ds med et personligt kodeord. Det personlige kodeord benyttes til godkendelse af betaling ved nethandel. MitID er desuden nødvendig for at oprette en MobilePay aftale til dit barn. 

Nets videoguides til sikker nethandel

Her finder du relevante videoguides og informationer om sikker nethandel.

2

Automatisk kortopdatering

Når dit kort bliver fornyet eller udskiftet, bliver dine kortoplysninger fremover automatisk opdateret hos de abonnementstjenester og onlineforretninger, der deltager i servicen – og hvor du har registreret dit kort til betalinger. De får nu automatisk besked om dit nye kort, så dine faste betalinger fortsætter som hidtil.

Servicen er en del af kortet og flere af de mest populære abonnementstjenester og serviceudbydere er tilmeldt – eksempelvis Spotify, Netflix og ITunes.

Ønsker du ikke at dine kort er tilmeldt automatisk kortopdatering, kan du nemt og hurtigt afmelde servicen i din mobilbank eller netbank, eller ved at kontakte os.

Bemærk, at ikke alle abonnementstjenester og onlineforretninger deltager i servicen. Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, at du kontakter forretningen, hvor dit kort er registreret.

3

Betal sikkert med Apple Pay, Google Pay og Garmin Pay

Spar Nord tilbyder sikre betalinger med Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay. Når du betaler i en butik med disse løsninger, er din betaling meget sikker. Det skyldes, at dit kortnummer ikke bliver overført til terminalen - i stedet sender vi en krypteret kode til butikkens terminal.

Læs mere mere om Apple Pay

Læs mere om Google Pay og Garmin Pay

4

Vær på vagt over for falske webshops

De seneste år har bagmandspolitiet oplevet en kraftig stigning i antallet af falske webshops. Tag derfor dine forholdsregler, når du handler på nettet. Hvis prisen er utrolig billig, beskrivelserne fejlbehæftede eller fyldt med sprogfejl, så er der grund til at være ekstra opmærksom. Tjek virksomhedens kontaktoplysninger, anmeldelser på Trustpilot eller installer fx Sikker Shopping fra e-mærket, der kan afsløre falske webshops.

5

Oplys eller overdrag aldrig dine kortoplysninger

Dine kortoplysninger er strengt fortrolige og kun dine. Opgiv derfor aldrig dit kortnummer og CVC (de tre kontrolcifre bag på kortet) til tredjepart. Og oplys dem aldrig via telefon, SMS eller e-mail. Hverken Spar Nord, Nets eller SKAT ville nogensinde opkræve kortoplysninger via telefon, SMS eller e-mail.

6

Kvitteringer kan være guld værd

Som forbruger står du stærkest med en kvittering i hånden – også selvom den er elektronisk. Din ret til at bytte, reklamere eller klage afhænger nemlig af dit bevis for, at du rent faktisk har købt og betalt for din vare. Et godt tip: Gem kvitteringerne samme sted – fx online i en cloud-løsning som Dropbox eller andre services, så du altid kan finde dem frem.

7

Kontrollér, om dit kort kan anvendes i udlandet, til spil eller online

I net- og mobilbanken har du mulighed for at kontrollere, om dit kort kan benyttes i udlandet, til spil på internettet, i pengeautomater eller til nethandel. 

Du kan se det under:

Mobilbanken:

  1. Tryk på ’Mere’
  2. Tryk på ’Kort’
  3. Tryk på globus ud for det betalingskort, du ønsker at sikre
  4. Tryk på ’Geografisk Sikkerhed’ over kortet
  5. Vælg ”Regioner’ eller ’Kategorier'

Netbanken:

  1. Tryk på ’Konti og kort’
  2. Tryk på ’Kort’
  3. Tryk på ’Geografisk Sikkerhed’ ud for det betalingskort, du ønsker at sikre
  4. Vælg ”Regioner’ eller ’Kategorier’
    Hvad er formålet med de skærpede sikkerhedskrav?
    arrow-right
    Hvad betyder de skærpede sikkerhedskrav for mig, når jeg skal betale med mit kort i fysiske forretninger og andre fysiske betalingsterminaler?
    arrow-right
    Kan jeg stadig betale kontaktløst med mit kort?
    arrow-right
    Hvorfor bliver jeg afvist, når jeg forsøger at betale kontaktløst?
    arrow-right
    Hvorfor bliver jeg afvist, når jeg forsøger at betale med kortets chip i terminalen?
    arrow-right
    Hvorfor bliver jeg afvist, når jeg forsøger at læse kortets magnetstribe?
    arrow-right
    Hvorfor kan jeg pludselig ikke bruge mit kort i automater, hvor det tidligere har været muligt?
    arrow-right
    Hvad med betalinger via ApplePay og MobilePay?
    arrow-right
    Hvad betyder de skærpede sikkerhedskrav for mig, når jeg skal betale med mit kort på nettet?
    arrow-right
    Hvorfor sker der en ændring af de nuværende sikkerhedsløsninger til nethandel?
    arrow-right
    Hvorfor er det ikke alle transaktioner, der skal godkendes via en ekstra sikkerhedsløsning i nethandel?
    arrow-right
    Hvorfor er det ikke længere muligt at godkende med mit nøglekort?
    arrow-right
Personlig Topheader Jobs

Er skaden sket?

Spær dit kort
Hvis du har mistet dit kort eller har mistanke om misbrug, bør du straks spærre dit kort.

  • Spær selv i Net- eller Mobilbanken
  • Ring til Spar Nord kundeservice på 96 34 40 03
  • Nets Kundeservice på 44 89 29 29 (døgnåbnet)

Er skaden sket, skal du gøre indsigelse

Hvis dit kort er blevet brugt på en måde, som du vil klage over, skal du gøre indsigelse. Det kan også være, hvis du ikke modtager din vare/ydelse eller ikke får pengene tilbage ved returnering.

Publiceret d.
2. juli 2023