Når du handler på nettet

Onlinehandel gør det nemt, billigt og bekvemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen og forsøge at tage dig ved næsen – medmindre du er opmærksom. Vi har derfor samlet 6 gode råd, så du trygt og sikkert kan handle på nettet.
Læs mere
1
Beskyt dit kort ved online handel

Vær opmærksom på, at du ikke længere kan bekræfte dit online køb med dit NemID nøglekort. Du skal benytte NemID nøgleAPP.

Når du handler online, vil du opleve, at dit betalingskort skal have tilknyttet en personlig kode.

Både Visa, Mastercard, Visa/Dankort og Dankort har en sikkerhedsløsning, som gør nethandel mere sikker både for dig og forretningerne.

For Visa hedder løsningen "Visa Secure”, for Mastercard hedder løsningen ”Mastercard Identity Check” og for Dankort hedder løsningen ”Dankort Secured by Nets”. Den fælles betegnelse for sikkerhedsløsningerne er 3D-Secure.

Den nye forbedrede sikkerhedsløsning er trådt i kraft. Derfor vil du i højere grad opleve, at du skal tilføje en personlig kode sammen med den velkendte éngangskode fra sms. Du kan fortsat bruge NemID nøgleAPP som alternativ.

Har en internetforretning ikke implementeret løsninger til stærk kundeautentifikation, vil banken som udgangspunkt skulle afvise transaktionen.


Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Spar Nord Kundeservice på 96 34 40 03.

Tilmeld dit kort
Visa Secure
Mastercard ID Check
Dankort Secured by Nets

Ændre/fjern tilmelding
Visa Secure
Mastercard ID Check
Dankort Secured by Nets

Særligt for unge mellem 13-15 år

Er dit barn mellem 13-15 år, er det muligt at få netbank med tilhørende NemID. Med NemID kan dit barn blive tilmeldt den nye 3D Secure sikkerhedsløsning på www.nets.eu/3ds med et personligt kodeord. Det personlige kodeord benyttes til godkendelse af betaling ved nethandel. NemID er desuden nødvendig for at oprette en MobilePay aftale til dit barn.

For at bestille netbank med tilhørende NemID til dit barn, skal du blot kontakte Kundeservice på telefon 96 34 40 03. Du kan også bestille ved at sende en besked via netbank/mobilbank direkte til din rådgiver. Gå til netbank her.


Hent en NemID nøgleAPP

Vær opmærksom på, at du fra 28. december 2020 KUN kan bruge NemID nøgleapp til godkendelse af online betalinger, når du vælger at bekræfte købet med NemID.

Hent NemID nøgleapp til Apple her 

Hent NemID nøgleapp til Android her  

2
Betal sikkert med Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay

Spar Nord tilbyder sikre betalinger med Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay. Når du betaler i en butik med disse løsninger, er din betaling meget sikker. Det skyldes, at dit kortnummer ikke bliver overført til terminalen - i stedet sender vi en krypteret kode til butikkens terminal.

Læs mere mere om Apple Pay

Læs mere om Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay

3
Vær på vagt over for falske webshops

De seneste år har bagmandspolitiet oplevet en kraftig stigning i antallet af falske webshops. Tag derfor dine forholdsregler, når du handler på nettet. Hvis prisen er utrolig billig, beskrivelserne fejlbehæftede eller fyldt med sprogfejl, så er der grund til at være ekstra opmærksom. Tjek virksomhedens kontaktoplysninger, anmeldelser på Trustpilot eller installer fx Sikker Shopping fra e-mærket, der kan afsløre falske webshops.

4
Oplys eller overdrag aldrig dine kortoplysninger

Dine kortoplysninger er strengt fortrolige og kun dine. Opgiv derfor aldrig dit kortnummer og CVC (de tre kontrolcifre bag på kortet) til tredjepart. Og oplys dem aldrig via telefon, SMS eller e-mail. Hverken Spar Nord, Nets eller SKAT ville nogensinde opkræve kortoplysninger via telefon, SMS eller e-mail.

5
Kvitteringer kan være guld værd

Som forbruger står du stærkest med en kvittering i hånden – også selvom den er elektronisk. Din ret til at bytte, reklamere eller klage afhænger nemlig af dit bevis for, at du rent faktisk har købt og betalt for din vare. Et godt tip: Gem kvitteringerne samme sted – fx online i en cloud-løsning som Dropbox eller andre services, så du altid kan finde dem frem. 

 

6
Kontrollér, om dit kort kan anvendes i udlandet, til spil eller online

I net- og mobilbanken har du mulighed for at kontrollere, om dit kort kan benyttes i udlandet, til spil på internettet, i pengeautomater eller til nethandel. 

Du kan se det under:

Mobilbanken

  1. Tryk på ’Mere’
  2. Tryk på ’Kort’
  3. Tryk på globus ud for det betalingskort, du ønsker at sikre
  4. Tryk på ’Geografisk Sikkerhed’ over kortet
  5. Vælg ”Regioner’ eller ’Kategorier'

Netbanken

  1. Tryk på ’Konti og kort’
  2. Tryk på ’Kort’
  3. Tryk på ’Geografisk Sikkerhed’ ud for det betalingskort, du ønsker at sikre
  4. Vælg ”Regioner’ eller ’Kategorier’

Spørgsmål og svar til online betaling med betalingskort

  • Hvad er formålet med de skærpede sikkerhedskrav?

    At reducere den stigende tendens til svindel med kortbetalinger i hele Europa. Den skærpede sikkerhed er godt både for forbrugerne, for butikkerne og for bankerne, som udsteder betalingskort.

  • Hvad betyder de skærpede sikkerhedskrav for mig, når jeg skal betale med mit kort i fysiske forretninger og andre fysiske betalingsterminaler?

    Ved en almindelig kortbetaling i en fysisk butik eller automat i Danmark, opfylder Chip og PIN-koden sikkerhedskravet.

  • Kan jeg stadig betale kontaktløst med mit kort?

    Ja, du kan fortsat benytte dit kontaktløse kort uden PIN kode til små betalinger, men du vil af og til blive bedt om at bruge PIN koden, også til små betalinger. Det sker for at sikre, at det fortsat er dig, der benytter kortet.

  • Hvorfor bliver jeg afvist, når jeg forsøger at betale kontaktløst?

    Hvis der ved dit køb er behov for, at du skal taste din PIN kode, og denne mulighed ikke tilbydes i terminalen, vil transaktionen blive afvist. Du skal derfor bruge dit kort i en anden terminal, hvor du kan taste PIN koden, før du igen kan bruge den kontaktløse del.

  • Hvorfor bliver jeg afvist, når jeg forsøger at betale med kortets chip i terminalen?

    Enten skyldes det, at terminalen ikke har PIN muligheden eller også, at kortets chip ikke kan læses.

    Du skal her forsøge at bruge chippen i en anden terminal, og hvis chippen stadig ikke kan læses, skal du kontakte banken.

  • Hvorfor bliver jeg afvist, når jeg forsøger at læse kortets magnetstribe?

    Da magnetstriben ikke lever op til de gældende sikkerhedskrav, er det ikke længere tilladt at bruge kortets magnetstribe.

  • Hvorfor kan jeg pludselig ikke bruge mit kort i automater, hvor det tidligere har været muligt?

    På grund af de skærpede sikkerhedskrav kan du opleve, at du pludselig ikke kan bruge dit kort som hidtil. Det er ikke kortet, der ikke virker, men automaten, der ikke opfylder sikkerhedskravene.

  • Hvad med betalinger via ApplePay og MobilePay?

    Du kan betale med ApplePay og MobilePay som i dag. Du kan dog opleve at skulle bekræfte køb med Mobilepay.

  • Hvad betyder de skærpede sikkerhedskrav for mig, når jeg skal betale med mit kort på nettet?

    Du vil fremover oftere skulle godkende en betaling via en ekstra sikkerhedsløsning og altså ikke alene ved at indtaste kortnummer, udløbsdato og CVC (kontrolcifre).

  • Hvorfor sker der en ændring af de nuværende sikkerhedsløsninger til nethandel?

    For at leve op til gældende krav, skal du fremover enten indtaste en personlig kode sammen med koden fra SMS’en, når du handler på nettet eller bruge NemID appen til at godkende en betaling.

  • Hvorfor er det ikke alle transaktioner, der skal godkendes via en ekstra sikkerhedsløsning i nethandel?

    Visse transaktioner kan undtages sikkerhedskravene. Det gælder bl.a. betaling til abonnementer (f.eks. telefon, streamingtjenester og Brobizz), hvis der har været gennemført en sikkerhedsgodkendelse ved den første betalingstransaktion. Transaktioner på mindre beløb under vil også i nogle tilfælde kunne blive godkendt uden en ekstra sikkerhedsgodkendelse.

  • Hvorfor er det ikke længere muligt at godkende med mit nøglekort ?

    Nøglekortet lever ikke op til de gældende EU sikkerhedskrav til online betalinger.  

  • Kan jeg så slet ikke bruge mit NemID nøglekort mere? 

    Jo, det er kun ved godkendelse af online betalinger med dit betalingskort, du ikke længere kan bruge dit NemID nøglekort. Alle andre steder, hvor du i dag benytter dit nøglekort, kan du fortsat bruge det (eks. i Netbanken, Mobilbanken, i det offentlige osv.).

  • Jeg har ikke og ønsker heller ikke nøgleappen – kan jeg så ikke handle på nettet?

    Jo, du kan dog fortsat bruge dit nøglekort til at oprette et personligt kodeord på nets.eu/sikkernethandel, som du fremover skal bruge til at godkende dine betalinger på nettet sammen med den èngangskode, du modtager på sms i forbindelse med et køb.  

Er skaden sket?

Spær dit kort
Hvis du har mistet dit kort eller har mistanke om misbrug, bør du straks spærre dit kort.

  • Spær selv i Net- eller Mobilbanken
  • Ring til Spar Nord kundeservice på +45 96 34 40 03
  • Nets Kundeservice på +45 44 89 29 29 (døgnåbnet)

Er skaden sket, skal du gøre indsigelse

Hvis dit kort er blevet brugt på en måde, som du vil klage over, skal du gøre indsigelse. Det kan også være, hvis du ikke modtager din vare/ydelse eller ikke får pengene tilbage ved returnering. Du kan gøre indsigelse her

Har du spørgsmål? Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes