MitID

Hvis du i dag bruger NemID, så skal du i løbet af 2021 og 2022 have MitID, der er Danmarks nye digitale ID. Det kan bruges til det samme, som du i dag bruger NemID til. MitID lever op til alle de nyeste standarder for sikkerhed, så du også i fremtiden kan færdes trygt på nettet.
Sådan kommer du i gang

Du skal ikke gøre noget, før du modtager besked

Du behøver ikke foretage dig noget lige nu, da du får automatisk besked i mobil- eller netbanken, når det bliver din tur til at få dit personlige MitID. Vær opmærksom på, at der kan godt gå lidt tid. 

✉️  Har du ikke net- eller mobilbank, vil du få besked via Digital Post.

📫  Er du fritaget for Digital Post, får du sendt et brev med posten.

Overgangen fra NemID til MitID sker løbende, så indtil du får besked, skal du fortsat beholde dit NemID.

For at få MitID skal du bruge: En computer, tablet eller smartphone, dit NemID (nøgleapp eller nøglekort) og adgang til SMS og e-mail.

Guide: Sådan får du MitID via din net- eller mobilbank

Når du logger ind i din net- eller mobilbank, og det er din tur til at få MitID, skal du igennem en række trin, før du er klar til at bruge MitID. Sådan gør du:

  1. Acceptér vilkår
  2. Vælg, om du vil bruge MitID app eller et af alternativerne (MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser)
  3. Angiv og bekræft dine kontaktoplysninger
  4. Vælg dit bruger-ID
  5. Download MitID app eller bestil MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser
  6. Aktivér din MitID app, MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser

Du får samme oplevelse som med NemID nøgleapp, men til forskel fra NemID nøgleapp skal du selv finde og åbne appen, når du skal godkende med MitID i netbanken.

Pas på MitID – det er kun til dig!

  • Vis aldrig dine koder til andre.
  • Udlevér aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre (dog kan du dele appen med fx familiemedlemmer i din husstand, så længe I har hver jeres bruger-ID og PIN-kode).
  • Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv tager kontakt.
  • Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra support eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde.
  • Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.

Hjælp til at komme i gang med MitID

Se ofte stillede spørgsmål om at komme i gang med MitID - Danmarks nye digitale ID.

  • Hvorfor skal jeg have MitID?

    NemID er efterhånden en ældre sikkerhedsløsning. Det mere tidssvarende MitID er derfor Danmarks nye digitale ID, som lever op til de nyeste standarder for sikkerhed. Dermed skal MitID være med til at sikre, at vi også i fremtiden trygt kan bruge vores digitale ID på nettet.

  • Hvordan ved jeg, hvornår jeg skal have MitID?

    Overgangen til MitID sker løbende, og vi får derfor ikke alle besked om MitID på samme tid. Du får besked i din net- og mobilbank, via Digital Post eller i et brev med posten, når det er din tur til at få MitID. Du skal derfor ikke være nervøs, hvis du endnu ikke har modtaget en besked omkring MitID.

  • Hvordan kan jeg bruge MitID?

    Du har forskellige muligheder for at bruge MitID:

    • MitID app: På din smartphone eller tablet.
    • MitID kodeviser: En mindre elektronisk enhed, som viser en engangskode, du skal indtaste.
    • MitID kodeoplæser: Et alternativ, hvis du ser dårligt eller har et synshandicap. Den har en stor skærm, hvor koden vises, og den kan læse koden højt. Høretelefoner kan tilsluttes, så ingen andre kan lytte med.
    • MitID chip: Som en ekstra sikkerhed eller hvis du bruger MitID mange gange i løbet af en dag, kan du tilkøbe en MitID chip. Chippen kan kobles til en computer – enten via USB eller kontaktløst (NFC). Du godkender ved at trykke på knappen på chippen. Bemærk, at chippen først kan tilkøbes efter, at du har taget MitID i brug på app, kodeviser eller kodeoplæser. 
  • Skal jeg beholde mit gamle NemID?

    Ja, det er vigtigt, at du beholder dit NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode kan være steder, hvor du skal bruge NemID, indtil det er helt udfaset.

  • Hvad hvis jeg ikke har en smartphone eller tablet?

    Hvis du ikke kan eller ønsker at bruge den nye MitID app, så tilbyder MitID to fysiske alternativer: MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser. Den kan du få sendt med posten eller hente den hos Borgerservice. MitID kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode, som du skal indtaste, når du godkender med MitID. Tilsvarende kan MitID kodeoplæseren også vise og læse engangskoden højt for dig.

  • Kommer der et nøglekort til MitID?

    Nej, med MitID udfases nøglekortet, fordi det er for let at dele og kopiere. MitID skal derfor være med til at øge din sikkerhed, når du benytter dig af dit digitale ID på nettet. MitID lever nemlig op til de nyeste standarder for sikkerhed. Derudover kan du med MitID appen følge med i, hvad du er ved at godkende med MitID, så du udelukkende godkender det, som du selv er i gang med.

  • Hvornår bliver NemID til MitID?

    De første, der skal i gang med MitID, får besked midt i oktober, hvorefter overgangen sker løbende. Alle forventes dog at have MitID senest d. 30. juni 2022.

  • Modtager jeg besked fra det offentlige?

    Ja, du har modtaget et brev i e-Boks eller som fysisk post fra Digitaliseringsstyrelsen, som handler om det at få MitID. Vi anbefaler, at du læser brevet, inden du gør noget.

  • Koster det noget?

    Nej, MitID er gratis, og er med til at gøre, at du trygt kan begå dig online med dit personlige digitale ID.

  • Hvis jeg vil have MitID med det samme, hvor får jeg det?

    Du kan selv starte processen og få MitID i din netbank eller via MitID.dk

  • Hvem kontakter jeg, hvis jeg oplever problemer, når jeg skal i gang med MitID?

    MitID har et stort Hjælpeunivers, hvor du kan finde hjælp og vejledning.

    Du er også velkommen til at kontakte Netbank Support på: 

    • Privat - 96 34 40 06 
    • Erhverv - 96 34 40 07

    Derudover kan du også bede om hjælp hos familie eller venner.

Hjælp efter du har fået MitID

Se ofte stillede spørgsmål efter du er kommet i gang med MitID. Bemærk, at du skal kontakte MitID support, hvis du har problemer, efter du har fået MitID.

  • Jeg har ikke modtaget eller noteret min MitID aktiveringskode?

    Du modtager din aktiveringskode til sidst i processen, når du tilmelder dig i MitID i din mobil- og netbank. Vent med at hente MitID appen før, at du starter processen i din mobil- eller netbank.

    Hvis du fortsat ikke modtager din aktiveringskode eller ikke fik den noteret tidligere i processen, så kan du rekvirere en ny aktiveringskode via selvbetjening på MitID.dk. Her skal du anvende enten dit NemID eller et andet aktivt identifikationsmiddel (fx aktiv MitID app).

    Har du brug for hjælp?

    Har du spørgsmål eller brug for hjælp til det, skal du kontakte MitID support på tlf. 33 98 00 10.

  • Mit pas er udløbet, hvad gør jeg?

    Du skal ajourføre dine legitimationsoplysninger via Borgerservice.

  • Jeg har fået en ny telefon, hvor MitID ikke virker, hvad gør jeg?

    Du skal logge på MitID.dk og bestille en ny aktiveringskode.

  • Hvorfor får jeg ikke en notifikation fra MitID appen?

    Notifikationen, som du kender fra NemID appen, er valgt fra i MitID appen af sikkerhedsmæssige årsager.

  • Hvem kontakter jeg, hvis jeg oplever problemer, når jeg har fået MitID?

    Du skal kontakte MitID support.

  • Jeg har glemt min PIN-kode til MitID appen?

    Du kan sende en midlertidig PIN-kode til dig selv via selvbetjening på MitID.dk, hvis du et andet aktivt identifikationsmiddel (fx MitID app på en anden enhed eller en MitID kodeviser). Alternativt kan du geninstallere appen og lave en ny PIN-kode. I forbindelse med geninstallationen skal du anvende en aktiveringskode, som du kan rekvirere på MitID.dk med dit NemID.

    Har du brug for hjælp

    Har du spørgsmål eller brug for hjælp til det, kan du kontakte MitID support på tlf. 33 98 00 10.