Indsigelse på korttransaktioner

Som kortholder har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling. Opdager du for eksempel, at der har været korttransaktioner på din konto, du ikke kan godkende, eller har du ikke modtaget varer eller services, som du har købt med dit kort, kan du gøre indsigelse.

Læs mere om hvordan du laver en kortindsigelse

Inden du opretter en indsigelse, skal du altid selv søge at løse problemet med den forretning, du har handlet med. Hvis du ikke kan løse problemet med forretningen, skal du udfylde en indsigelsesblanket. Vælg den blanket nedenunder, der passer til din situation.

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå, at sagen forældes.

Hvis du gør indsigelse snarest muligt fx inden for 14 dage efter, du er blevet eller burde være blevet opmærksom på dit krav, kan du være sikker på, at din indsigelse er rettidig.

Ved indsigelse om betalinger du ikke har godkendt, er den absolutte frist 13 måneder efter transaktionen er trukket på din konto.

Læs mere om reglerne for tilbageførsel af betaling med:


OBS: Har du Windows 10 og Edge skal standardejer af pdf ændres til Acrobat for at du kan udfylde formularerne. Se vejledning her.

Indsigelsesblanketter

  • Jeg har ikke selv foretaget eller godkendt det/de hævede beløb - kortet er ikke stjålet

    Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager at en anden har misbrugt dit kort, og kortet stadig er i din besiddelse.

    Download blanket

  • Jeg har ikke selv foretaget eller godkendt det/de hævede beløb - jeg har ikke kortet

    Du skal hurtigst muligt gøre indsigelse, hvis du har tabt/mistet eller fået stjålet dit kort, og der er hævet beløb på kortet.

    Download blanket

  • Jeg har ikke modtaget de bestilte varer eller ydelser

    Du kan gøre indsigelse, hvis du har købt en vare ved fjernsalg (køb på nettet) og varen ikke er leveret.

    Download MasterCard-blanket
    Download VISA/Dankort og Dankort-blanket

  • Jeg modtog en vare/service, der ikke var som beskrevet eller var defekt

    Du kan gøre indsigelse, hvis du har købt en vare ved fjernsalg (køb på nettet) og varen er defekt, eller der er aftalt køb af original mærkevare og varen der er leveret, er en kopivare, eller denne er blevet konfiskeret i tolden.

    Download MasterCard-blanket
    Download VISA/Dankort og Dankort-blanket

  • Der er blevet hævet et andet beløb, end det jeg har godkendt

    Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb du har betalt i forretningen ikke modsvarer det beløb, der er blevet hævet på din konto.

    Download blanket

  • Beløbet er trukket flere gange på min konto

    Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager at beløbet for den samme vare/ydelse, er trukket flere gange.

    Download blanket

  • Jeg har ved det oprindelige køb ikke accepteret yderligere opkrævninger

    Du kan gøre indsigelse, hvis du i forbindelse med det oprindelige køb, ikke har accepteret yderligere opkrævninger.

    Download blanket

  • Jeg har ikke fået pengene retur, selv om jeg har returneret min vare/ydelse

    Du kan gøre indsigelse, hvis du har betalt varen/ydelsen med Dankort, og du har udnyttet din fortrydelsesret ved enten at nægte at modtage varen eller undladt at afhente den. Du skal have informeret sælger om din beslutning og ikke modtaget pengene retur 30 dage efter at varen er returneret eller kreditnota modtaget.

    Har du betalt med Visa-delen af dit VISA/Dankort eller med dit MasterCard og gjort brug af fortrydelsesretten, kan Spar Nord i nogle tilfælde også hjælpe, hvis du har modtaget varen og returneret den.

    Download MasterCard-blanket
    Download VISA/Dankort og Dankort-blanket

  • Jeg er blevet opkrævet i forkert valuta

    Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb der er hævet på din konto ikke er opkrævet i den valuta du har aftalt med sælger.

    Download blanket

  • Jeg er blevet opkrævet et beløb, jeg allerede har betalt på en anden måde

    Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb du er blevet opkrævet allerede er betalt på anden måde, f.eks. i kontanter eller med andet kort.

    Download blanket

  • Fejl i ind-/udbetaling fra pengeautomat tilknyttet Kontanten

    Du skal anvende dette indsigelseslink, hvis udbetaling eller indbetaling fejler i en pengeautomat tilknyttet Kontanten.

  • Fejl i udbetaling fra pengeautomat der ikke er tilknyttet Spar Nord

    Du kan gøre indsigelse, hvis der er fejl i udbetalingen i en pengeautomat, hvis hævningen er foretaget med VisaDankort eller MasterCard i udlandet, eller med MasterCard i Danmark

    Download blanket

  • Selv om jeg har opsagt mit abonnement, bliver jeg stadig opkrævet

    Du kan gøre indsigelse, hvis du jævnfør opsigelsesvilkår for det tegnede abonnement, rettidigt har opsagt det, og fortsat bliver opkrævet.

    Download blanket

Har du spørgsmål? Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes