Danskernes favoritlån tæt på rekord – sidste udkald før lukketid

Den toneangivende 30-årige realkreditobligation nåede i dag et kursniveau, der kun er set højere, da Danmark agerede sikker havn for udenlandske investorer i 2015 og nåede verdens næstlaveste renter.

Kursen på den fastforrentede, konverterbare 30-årige realkreditobligation, 2% 2047 med afdrag, nåede tidligere i dag tirsdag 27. juni et kursniveau i handelen omkring 99,25 - et kursniveau ikke set siden ultimo september 2016.

Kun én gang tidligere - i februar 2015 - har vi set et højere kursniveau. Og det var under ekstraordinære omstændigheder, hvor Danmark kom til at fungere som "sikker havn" for nervøse udenlandske investorer og nåede verdens næstlaveste renteniveau - kun overgået af Schweiz. Situationen, der opstod efter Schweiz lod franc'en flyde, blev kaldt "den omvendte valutakrise" og var kendetegnet ved meget stor efterspørgsel efter danske kroner og obligationer, som bl.a. tvang Nationalbanken til at sælge danske kroner i massivt omfang.

Sidste udkald: Renten stiger, og obligationen skiftes ud
Den aktuelle situation er ikke kendetegnet af tilsvarende unikke omstændigheder men afspejler den fortsat lave inflation, ECB's massive opkøb af europæiske stats- og virksomhedsobligationer og skuffende amerikanske nøgletal på det seneste.

Denne situation holder imidlertid ikke evigt, og derfor anbefaler chefanalytiker i Spar Nord, Martin Lundholm, at danske låntagere sørger for at udnytte det aktuelt høje kursniveau på 2% 2047 i det, som han kalder et "gyldent øjeblik".

- Det er en unik mulighed af to årsager. Dels forventer vi, at ECB i september vil melde ud, at de i 2018 vil begynde at aftrappe opkøbene af obligationer - og det vil give et nedadgående pres på obligationernes kursniveauer. Dels udskiftes netop denne obligation med udgangen af august i år og afløses af en ny serie med tre års længere løbetid og dermed en kurs, der er omkring 1,5 kurspoint lavere. Det betyder cirka 50 kroner i merydelse netto ved et lån på 1 million kroner med afdrag, siger Martin Lundholm og fortsætter:

- Situationen er yderst interessant både for nye og men også eksisterende låntagere. Låntagere med fx 3% fastrentelån og afdrag kan med fordel skifte til 2% 2047. Og låntagere med variabelt forrentede lån bør i høj grad overveje at sikre sig en unik fast rente til lave omkostninger. For kun 332 kroner om måneden efter skat kan en låntager med F1-lån med afdrag sikre sig en fast rente i 27 år ved at lægge om til 2% 2047, siger chefanalytikeren, som kalder det en historisk billig rentesikring.

hus.jpg