Derfor skal vi have et godt kendskab til vores kunder

Som pengeinstitut er vi forpligtet til at kende vores kunder og til at vide, hvordan de forventer at bruge os som bank. Både når du er ny kunde i Spar Nord, men også som eksisterende kunde kan du blive bedt om at indlevere legitimation eller svare på spørgsmål om dig selv og din økonomi. Det er vigtigt, når vi skal rådgive dig. Men det sikrer også, at de oplysninger, vi har pligt til at indberette om dig, er korrekte.
Læs mere her 3 gode råd til at beskytte dig mod svindel

Derfor spørger vi om ID

I Spar Nord mener vi, at vi som bank har et betydeligt medansvar for at bidrage aktivt til indsatsen mod hvidvask, terrorfinansiering og anden økonomisk kriminalitet. Derfor gør vi alt, hvad vi kan, for at overholde den gældende lovgivning, der blandt andet forpligter os til at have et godt kendskab til alle vores kunder og deres forventede forretningsomfang med banken. Vi skal blandt andet kunne dokumentere vores kunders identitet, og vi skal kunne afklare, om vores kunder er skattemæssigt hjemhørende i andre lande end Danmark, så vi kan indberette oplysningerne til SKAT.

Klik her for at se en pjece, som vores brancheorganisation Finans Danmark har lavet om emnet.

Det skal du sende

Ifølge hvidvaskloven er vi forpligtet til at indhente identitetsoplysninger om alle vores private kunder. Derfor skal vi bruge: 

  • Et foto af dit gule sundhedskort med din nuværende adresse
  • Et foto af billedsiden i dit gyldige pas, så dit navn, billede og CPR-nummer er synligt (har du ikke et gyldigt pas, skal du tage et foto af dit kørekort)

Læs mere om hvidvaskloven her.

Det skal du svare på

Som en del af legitimationsproceduren skal alle private kunder – nye og i nogle situationer også bestående kunder – udfylde en såkaldt egenerklæring. Den indeholder en håndfuld spørgsmål om dig og dit skattemæssige hjemhør. Vi har brug for at vide:

  • Hvor du er statsborger
  • Hvor du er skattemæssigt hjemhørende
  • Hvor du er født – uanset om du er dansk, og uanset hvor gammel du er
  • Hvis du er skattemæssigt hjemhørende i udlandet, beder vi også om dit skatteidentifikationsnummer i det pågældende land (TIN-nr.). I Danmark svarer det til CPR-nummeret for private.

Læs mere om FATCA/CRS-reglerne her.

Derfor spørger vi ind til dit forretningsomfang

Uanset om du blot har en enkelt konto, eller om du har alle dine bankforretninger hos os, er vi forpligtede til at reagere, hvis der sker markante ændringer i måden, du bruger os på. Derfor har vi brug for at vide, hvordan du forventer at bruge os som bank, så vi har mulighed for at spotte, hvis der sker noget på din konto, som ikke er i overensstemmelse med det, du har fortalt os.

Vi har blandt andet brug for at vide:

  • Hvad du forventer, der vil gå ind på din konto hver måned, fx i form af løn, SU eller understøttelse
  • I hvilket omfang du forventer at foretage kontante udbetalinger og indbetalinger
  • Om du forventer at overføre penge til og fra udlandet
  • I hvilket omfang du forventer at overføre penge til og fra dine konti i banken

3 gode råd til at beskytte dig mod svindel

Selvom vi kan bede dig om at dokumentere din identitet, er der visse oplysninger, vi som bank aldrig vil bede dig om at udlevere, fx dine adgangskoder og dit NemID. Her har vi samlet tre gode råd til, hvad du selv kan gøre for at beskytte dig mod svindel. 

  1. Udlevér aldrig dine koder, herunder NemID 
  2. Vær kritisk over for henvendelser, der virker truende, appellerende eller kræver øjeblikkelig handling i form af eksempelvis betaling
  3. Indgår der links i henvendelsen, er det en god idé først at holde musen hen over linket for at se, hvor linket i virkeligheden leder hen.

Har du ikke afgivet dine oplysninger? 

Hvis vi mangler oplysninger eller dokumenter på dig som kunde, fx legitimation, vil vi kontakte dig. Vi kontakter dig via netbank, mail eller SMS, hvor vi medsender et unikt link. Via linket kan du trygt videregive dine oplysninger og billeder af din legitimation til banken.

Kontakt os, hvis du er i tvivl

Oftest stillede spørgsmål

  • Hvorfor kræver Spar Nord at se mit ID?  

    Som pengeinstitut er vi underlagt hvidvaskloven, som bl.a. forpligter os til at indhente identitetsoplysninger på alle vores kunder og kontrollere de indhentede oplysninger. Derfor kan du løbende blive bedt om at fremsende et billede af dit sundhedskort og af billedsiden af dit gyldige pas eller kørekort.

  • Hvorfor bliver jeg bedt om at sende gyldig legitimation igen, når jeg har gjort det én gang før?

    Som pengeinstitut er vi forpligtet til hele tiden at holde vores kunders oplysninger opdaterede. Derfor kan du godt opleve, at du skal indlevere legitimation flere gange, og at vi løbende stiller spørgsmål til dit kundeforhold, fx hvis du som kunde får nye produkter eller foretager transaktioner, som er usædvanlige for dig. Vi bestræber os dog på ikke at genere dig mere end højst nødvendigt.

  • Hvorfor skal Spar Nord vide, om jeg er skattemæssigt hjemhørende i andre lande?

    Det skal vi, fordi vi som pengeinstitut er underlagt de såkaldte FATCA-regler, der har til formål at identificere personer, der er skattemæssigt hjemhørende i USA med en finansiel konto eller et finansielt produkt hos pengeinstitut uden for USA. Derudover er vi underlagt OECD’s globale standard for indberetning og udveksling af kontooplysninger OECD-landene imellem.

    Begge aftaler forpligter os til løbende at spørge vores kunder, om de er skattemæssigt hjemhørende i andre lande end Danmark, så vi kan indberette oplysningerne til SKAT, hvis dit engagement i banken er indberetningspligtigt. SKAT vil dernæst videregive informationen til den relevante skattemyndighed i USA eller det pågældende OECD-land.

  • Hvorfor skal jeg svare på så mange spørgsmål om min økonomi?

    Når vi spørger ind til din økonomi, er det, fordi vi har pligt til at have et godt kendskab til alle vores kunder. Desuden har vi pligt til at holde øje med, om måden, du bruger os på, er i overensstemmelse med det, vi har aftalt. For at vi kan det, har vi brug for at vide, hvordan du forventer at bruge os som bank. Vi skal bl.a. vide, om du forventer at overføre penge til udlandet – og det eventuelle omfang heraf, fx hvis du har et familiemedlem eller et sommerhus i udlandet.

  • Jeg har fået et link fra jer. Er det okay at trykke på det?

    Ja, du kan trygt åbne det link, vi sender til dig via netbank, e-mail eller SMS. Linket er unikt og leder ind til en formular, hvor du trygt kan videregive dine oplysninger og billeder af din legitimation til banken. Bemærk, at vi kun skriver til dig via mail eller SMS, hvis du ikke har en netbank, eller hvis du ikke har reageret på den besked, vi tidligere har sendt til dig via netbank. Er du i tvivl, så kontakt os.

    OBS. Du må ALDRIG udlevere dine adgangskoder og dit NemID til andre. Heller ikke selvom forespørgslen ser ud til at stamme fra din bank. Det vil vi aldrig bede dig om at udlevere.

    Hvis du hellere vil aflevere dine oplysninger eller din legitimation i banken, så er du altid velkommen til at gøre det i stedet.

  • Holder I øje med, hvad jeg bruger mine penge til?

    Nej, vi kan hverken se forretningsnavne eller beskeder, der er sendt med overførsler. Vi kigger udelukkende på, om der sker markante ændringer i måden, du bruger os på, fx hvis du pludseligt begynder at overføre store og atypiske beløb til udlandet.

Brug for rådgivning?

Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes