Eksperter om klimakompensering: ’Det er bedre end at lade være’

Foto: Shutterstock

Vores bilkørsel står øverst på listen over adfærd, der belaster klimaet allermest. Derfor er det også positivt, at en virksomhed som Spar Nord tilbyder klimakompensering af kundernes kørsel, mener eksperter. Det er i hvert fald bedre end at lade være. Få eksperternes dom over Spar Nords nye, bæredygtige tiltag her.

De fleste af os ved godt, at vi burde køre noget mindre eller som minimum skifte vores diesel- eller benzinbiler ud med grønnere alternativer. Det er bare ikke altid en mulighed. Specielt ikke, hvis hverdagens logistiske udfordringer ikke kan gå op uden en bil, og hvis økonomien ikke tillader at købe de ofte meget dyre el- og hybridbiler.

Af samme grunde har Spar Nord netop lanceret et bæredygtigt billån, der kompenserer kundernes kørsel med 150 procent i hele lånets løbetid gennem støtte til FN-godkendte projekter, der har til formål at nedbringe mængden af CO2 et andet sted i verden. I første omgang gennem støtte til et vindmølleprojekt i Indien.

På den måde får alle kunder i Spar Nord mulighed for at bidrage til den grønne omstilling. Også dem, der måske ikke ønsker (eller har råd til) at investere i en el- eller hybridbil. Og det er et tiltag, som først og fremmest møder positiv respons blandt de eksperter, vi har talt med. Én af dem er Vivian Kvist Johannsen, der er seniorforsker ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet.

Lige nu kan mange ikke undvære at komme rundt med personlig transport. Det er lidt det, der er vores problem. Dels er det ikke altid muligt at benytte offentlig transport i landets yderområder, ligesom der kan være perioder af ens liv, hvor det kan være vanskeligt at undvære en bil, f.eks. hvis man har små børn. Derfor synes jeg også, det er reelt nok, at man som bank spørger sig selv, hvordan man kan understøtte udviklingen mod en mindre klimabelastning.
Vivian Kvist Johannsen
Seniorforsker, Københavns Universitet

Ikke uden forbehold

At Spar Nord sætter fokus på bæredygtighed er også noget, der tiltaler Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent med fokus på bæredygtig byudvikling, transport og mobilitet i Danmarks grønne tænketank, CONCITO.

Det er interessant, at en virksomhed som jeres tænker klima ind i jeres forretningsmodel og i jeres produkter. Det er positivt. Men det er dog stadig et problem for klimaet, hvis der kommer flere diesel- og benzinbiler. Alle de biler, der bliver købt nu, vil jo køre de næste 15 år og sende CO2 ud i atmosfæren, som vil blive der i flere hundrede år. Så jo før vi kan få stoppet det, jo bedre.
Henrik Gudmundsson
Seniorkonsulent, CONCITO

Henrik Gudmundsson forstår godt rationalet om, at det langt fra er alle kunder, der har mulighed for at investere i en el- eller hybridbil. Klimakompensering bør dog aldrig være det første, man gør, hvis man gerne vil gøre noget godt for klimaet, påpeger han.

- Hos CONCITO ser vi klimakompensering som en allersidste udvej, efter man har gjort alt det, man kan for at begrænse udledningerne. Men hvis man så alligevel har en udledning, så er det i hvert fald bedre at kompensere end at lade være, siger han.

En kortsigtet løsning

En måde at klimakompensere på er bl.a. ved at plante træer. Det skyldes, at træ er et af naturens bedste instrumenter til at optage og holde på den udledte CO2, så den ikke slipper ud i atmosfæren. Ifølge seniorforsker Vivian Kvist Johannsen er det dog et spørgsmål om tid, før der ikke er mere areal tilbage at plante træer på. Beregninger viser nemlig, at der globalt set kun er areal nok til at kompensere for vores nuværende CO2-udledning i ca. 20 år ud i fremtiden. Et faktum, der understreger, at klimakompensering er en kortsigtet løsning.

- Klimakompensering er en god løsning her og nu, men på et tidspunkt løber vi tør for plads, og så kan vi ikke kompensere mere. Derfor er vi nødt til at finde nogle alternative løsninger, f.eks. i form af bæredygtige brændsler, nye transportformer og elbiler. Men klimakompensering er en god overgangsløsning, indtil vi har fundet nogle mere grønne teknologier, siger hun.

Selvom din kørsel bliver kompenseret gennem din bank, skal du altså stadig tænke over, at du ikke kører mere end højst nødvendigt, tilføjer Henrik Gudmundsson.

- I øjeblikket kan klimakompensering være udmærket, fordi der er mange vigtige projekter rundt omkring, som mangler finansiering. Men det er bedre, hvis man kan lade være med at udlede i det hele taget, påpeger han.

Tip
5 grønne råd, der overgår klimakompensering
  • Kør ikke mere end højst nødvendigt
  • Benyt dig af samkørsel, når det er muligt
  • Del din bil med andre via deletjenester
  • Vedligehold din bil, så den lever så længe som muligt – for det er også en stor klimabelastning at skrotte en bil og producere en ny
  • Investér i en elbil næste gang, du skal have ny bil

Vil du gerne bidrage (yderligere) til den grønne omstilling? Med et grønt billån fra Spar Nord kompenserer vi din kørsel med 150 pct. i hele lånets løbetid gennem støtte til CO2-reducerende tiltag. Vi kalder produktet BæredygtigBil. Læs mere om det her.

Vil du have et tilbud på finansiering?

Har du brug for et godt råd eller en hjælpende hånd? Så kontakt os her.

Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes
Skal udfyldes